loading...
فناوری اطلاعات و ویپ
حسین علی اکبری بازدید : 140 شنبه 05 بهمن 1398 نظرات (1)

آشنایی با نحوه کانفیگ VOICE VLAN در سوییچ و تجهیزات CISCO

سلام با یکی دیگر از مجموعه بلاگ آموزش راه اندازی ویپ با استفاده از راهکار‌های CME سیسکو در خدمت شما عزیزان هستیم . همانطور که از عنوان این قسمت از مقالات آموزشی وبسایت فیجیکا پیداست در این بلاگ آموزشی می‌‍خواهیم در مورد VLANها در تجهیزات سیسکو صحبت کنیم و پس از آشنایی با Voice VLAN به بررسی یکی از پروتکل‌های اختصاصی شرکت سیسکو با نام CDP بپردازیم . با ما همراه باشید .

VLAN چیست و چه کاربردی دارد ؟

اگر کمی با دنیای شبکه و تجهیزات سیسکو آشنایی داشته باشید حتما با VLAN و کاربرد آن آشنایی دارید . به کمک VLAN ها ما می‌توانیم به صورت مجازی شبکه خود را بدون افزودن سوییچ و روتر به صورت مجازی به چند بخش مستقل تقسیم کنیم که این کار مزیت‌هایی برای ما دارد که برخی از آن‌ها عبارت است از :

  • مدیریت بخش‌های مختلف شبکه سازمان و تقسیم شبکه به بخش‌های مختلف
  • تقسیم شبکه به Broadcast Domain های کوچک‌تر و در نتیجه افزایش کارایی شبکه سازمان
  • افزایش امنیت در شبکه با تقسیم بندی آن به بخش‌های مختلف و امکان نوشتن ACL به صورت مجزا برای هر بخش شبکه
  • ….

برای این که بتوانید مفهوم Voice VLAN را بهتر درک کنید باید با نحوه عملکرد VLANها آشنایی داشته باشد ، برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر توجه کنید .

آشنایی با VLAN

تصویر فوق یک نمونه از کاربرد و نحوه عملکرد VLAN را نمایش می‌دهد . در این تصویر ما دو سوییچ ۲۴ پورت داریم که در هر سوییچ ۱۰ پورت اول را به VLAN شماره یک و ۱۰ پورت دو به VLAN شماره دو اختصاص داده شده است . همانطور که گفته شده کلاینت‌های موجود در هر VLAN به صورت پیش فرض نمی‌توانند با کلاینت‌های موحود در VLAN دیگر ارتباط برقرار کنند .

حال ما می‌خواهیم در سناریوی فوق سیستمی را پیاده کنیم که ارتباط VLANهای یکسان در هر دو سوییچ با یکدیگر برقرار شود یعنی هر دو VLAN 1 و هر دو VLAN 2 بتوانند از طریق کابل موجود بین دو سوییچ با یکدیگر ارتباط برقرار کنند . برای این که این سناریو را بتوانیم راه‌اندازی کنیم باید از مفهوم Trunk در سوییچ ها استفاده کنیم . به این صورت که تنظیمات سوییچ‌ها را طوری اعمال کنیم ، که ارتباط حاصل از کابل بین دو سوییچ از نوع ترانک تنظیم شود . پس از انجام این کار چون ترافیک تمامی VLANها از پورت‌های ترانک عبور می‌کند VLANهای یکسان در هر دو سوییچ می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند .

نکته : شاید برایتان سوال شده باشد که لینک ترانک چگونه می‌تواند ترافیک VLANهای مختلف را تفکیک کرده و به سوییچ دیگر انتقال دهد . برای پاسخ به این سوال باید با مفهوم تگ زنی ۸۰۲٫۱q در دوره‌ی CCNA R&S آشنایی داشته باشید . به کمک این سیستم سوییچ هنگامی که بسته‌های یک VLAN را به سمت دیگر ارسال می‌کند تگ VLAN مربوطه را نیز به آن بسته اضافه کرده و روی لینک ترانک خود ارسال می‌کند . سوییچ گیرنده نیز به کمک تگ موجود روی بسته ، VLAN مورد نظر را تشخیص داده و بسته را به فرد مورد نظر تحویل می‌دهد .

آشنایی با VOICE VLAN :

شرکت Cisco همواره پیشنهاد می‌دهد تا کارشناسان مراکز تلفنی VOIP برای حفظ امنیت بسته‌های Voice و مدیریت ساده‌تر شبکه ، ترافیک بسته‌های صوت را از بسته‌های Data جدا کنند . چرا که در صورتی که این تفکیک اجرا نشده باشد ممکن است برخی کاربران بتوانند با اسکن بسته‌های درون شبکه صوت مکالمات دیگران را شنود کنند و یا کارشناسان شبکه در هنگام مدیریت برخی سرویس‌های تحت شبکه با مشکلاتی مواجه شوند . از طرفی همانطور که می‌دانید در بسیاری از سازمان‌ها برای هر کاربر تنها یک نود شبکه یا یک کابل شبکه در نظر گرفته می‌شود ، بنابراین در چنین مواردی امکان اتصال تلفن و کامپیوتر کاربران به دو پورت یا دو VLAN جداگانه وجود ندارد . درست در همین نقطه می‌توانیم به کمک Voice VLAN این مشکل را حل کنیم .

همانطور که در قسمت قبلی مقالات گفته شد ، تلفن‌های ویپ عموما دو پورت اترنت در بخش پشتی خود دارند ، یکی از پورت‌ها برای اتصال تلفن به سوییچ شبکه بوده و دیگری برای اتصال کامپیوتر کنار تلفن به بستر شبکه در نظر گرفته شده است .

زمانی که شما کامپیوتر و تلفن کاربران را به صورت ذکر شده به سوییچ سازمان متصل می‌کنید ، تلفن شما در حقیقت نقش یک سوییچ دو پورت را برای شما بازی می‌کند و این تلفن با ایجاد یک ارتباطی که شاید بتوان آن را مینی ترانک نامید ، ارتباط Data و Voice شما را به صورت جداگانه روی VLANهای مربوطه برقرار می‌کند .

نکته : به یاد داشته باشید که برای اجرای این سناریو نیازی نیست که پورت سوییچ خود را در وضعیت Trunk قرار دهید و باید حالت پورت را روی Access قرار دهید . چرا که همانطور که گفته شد این ارتباط را می‌توان نوعی مینی ترانک در نظر گرفت .

نکته : معمولا برای این که سرعت UP شدن پورت سوییچ بالا برود ، کارشناسان شبکه قابلیت PortFast را روی پورت‌هایی که به تلفن و کامپیوتر‌ها متصل است فعال می‌کنند . ( برای آشنایی با نحوه عملکرد این قابلیت باید در مورد Spanning Tree جست و جو کنید . به یاد داشته باشید که فعال کردن PortFast روی پورت‌هایی که به سوییچ‌ها یا برخی دیگر از تجهیزات شبکه متصل هستند می‌تواند برای شبکه مخرب باشد ، بنابراین این قابلیت را فقط روی پورت‌های متصل به کامپیوتر و تلفن فعال کنید . )

نکته : تلفن‌های سیسکو برای این که بتوانند VLANهای ساخته شده روی سوییچ را بفهمند و اطلاعات را متناسب با آن VLANها ارسال و دریافت کنند ، از قابلیت CDP که مختص تجهیزات سیسکو می‌باشد استفاده می‌کنند . CDP مخفف عبارت Cisco Discovery Protocol می‌باشد که به تجهیزات سیسکو این امکان را می‌دهد تا اطلاعاتی را از همسایگان سیسکویی خود به دست آورند . بنابراین اگر این قابلیت روی سوییچ شما فعال نیست کافیست به زیر پورت‌های مربوطه رفته و کامند cdp enable را وارد کنید .

سناریو راه اندازی VOICE VLAN :

برای این که شما عزیزان بیشتر با مفهوم Voice VLAN آشنا شوید و در هنگام راه اندازی VOIP مشکلی با این مسئله نداشته باشد در ادامه مقاله می‌خواهیم نحوه راه اندازی این قابلیت را در قالب یک سناریو مورد بررسی قرار دهیم .

کانفیگ Voice VLAN

۱) وارد مود Config شده و سپس VLANهای مورد نظر خود را می‌سازیم و برای هر کدام یک اسم انتخاب می‌کنیم .

۲) همانطور که در خروجی دستور Show vlan brief مشاهده می‌کنید VLANهای مورد نظر ساخته شده است ولی در حال حاضز هیچ پورتی عضو آن‌ها نیست .

نحوه تنظیم Voice VLAN

۳) در این مرحله وارد تنظیمات پورت مورد نظر شده و علاوه بر تنظیم VLANها قابلیت PortFast را روی آن فعال کرده‌ایم .

۴) همانطور که در خروجی دستور show vlan brief مشاهده می‌کنید ، پورت مورد نظر عضو هر دو VLAN ده و بیست ما شده است .

مطالب مرتبط با مبحث Voice VLAN در همین نقطه به پایان می‌رسد . در صورتی که در مورد هر یک از مطالب یاد شده ابهام یا سوالی دارید می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان Figika در ارتباط باشید .

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 733
  • بازدید کلی : 2,895